Why?

SoL bevordert het ontwikkelen van duurzame organisaties, ten goede van mens, maatschappij en milieu. Leren is hiervoor een essentiële noodzaak. Organisaties gaan ten onder als ze onvoldoende of niet snel genoeg leren.

How?

Om succesvol te zijn als Sol Academy is het noodzakelijk om zowel aan de aanbod- als aan de vraagzijde actief te zijn.

Aanbod

Het aanbod dient attractief, effectief en kwalitatief op orde te zijn. Hiervoor richten wij ons op het volgende:

  • Je kunt leren op verschillende manieren. Een zeer effectieve manier om te leren is “leren door te doen“. Bij de Sol Academy staat deze wijze van leren centraal. Alle trainingen zijn hierop gebaseerd, veelal inclusief terugkom dag(deel).
  • De Sol Academy is dé specialist als het gaat om leren in organisaties. Wij verstrekken dan ook een SOL Certificaat op het moment dat de kandidaat kan aantonen dat hij of zij de kennis/kunde meester is in de praktijk. Aanbieders van Sol tools kunnen van deze Sol certificaten gebruik maken, onder de voorwaarde dat ze kwaliteit blijven leveren. Controle hiervan vindt vooraf (via Sol Academy) én achteraf plaats (via deelnemers).
  • Aanbieders van Sol tools kunnen hun tools ‘bij collega Sol-leden uitproberen‘ in de praktijk. Bij Sol leren we van, met en door elkaar. We organiseren regelmatig Sol Academy dagen waarin we één of meer tools testen/toelichten in de praktijk. Dit doen we met de aanbieder van deze Sol tool, bij voorkeur samen met één of meer van zijn klanten.
  • Aanbieders van Sol tools kunnen, door samen te werken met collega-aanbieders, hun eigen aanbod versterken. Afhankelijk van de behoefte van de klant kunnen aanvullende training-, coaching- en/of advies modules worden toegevoegd. Ze kunnen ook ingepast worden in grotere Lerende Organisatie projecten en/of programma’s die veelal langere tijd duren.
  • De Sol Academy biedt aan alle aanbieders van tools de mogelijkheid om hiermee te experimenteren in de praktijk tijdens Problem Solving Pits en/of Learnathons. Hierdoor kunnen aanbieders zich continu blijven ontwikkelen.
  • Het is belangrijk dat de klant kan kiezen uit een overzichtelijk en logisch op elkaar aansluitend aanbod (zie What).

Vraag

Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat wij voldoende klanten vinden die bereid zijn onze producten en diensten af te nemen.

  • Sol Netherlands is dé specialist op het gebied van de Lerende Organisatie. We kunnen aan de leden van Sol Netherlands duidelijk maken welke producten en diensten we in huis hebben. Voorwaarde is wel dat we een helder onderscheid maken tussen de activiteiten van de stichting en de academie.
  • We kunnen gebruik maken van elkaars (social) netwerk. Gezamenlijk hebben we een enorm bereik. Door reclame te maken voor elkaar wordt een ieder zichtbaar in compleet nieuwe netwerken.

What?

Het aanbod van de Sol Academy bestaat uit de volgende onderdelen:

Kort / krachtig:

  1. Systeemdenken / de IJsberg (Guus Geisen)
  2. Gezamenlijke visie (Eline Faber)
  3. Learnathon (Patrick Bijman & Eline Faber)
  4. Organisatie-opstellingen (Martijn Meima)

Lang / duurzaam:

  1. Ontwikkeltraject Lerende Cultuur
  2. Ontwikkeltraject Lerende Mens
  3. Ontwikkeltraject Lerende Teams
  4. Netwerkbijeenkomsten Lerende Organisatie
  5. Lerende Maatschappij
  6. Leadership@Work