Er is geen veranderproces zonder leerproces. Als je weet dat iets nieuw en anders is en je hebt het nog nooit eerder gedaan, dan kun je het beste uitgaan van een leerproces. Dit kun je lezen in het artikel Verandering is een Leerproces van Ben Tichelaar. Het is dan ook aan te raden om bij veranderprocessen te werken met leer- of ontwikkeldoelen in plaats van prestatiedoelen. Volgens Quinn (2004) is een echte verandering alleen mogelijk indien men bereid is om uit de comfortzone te stappen. Dat is tevens de basis die nodig is om individueel en van en met anderen te gaan leren.

Tegelijkertijd is het omgekeerde ook waar. Een leerproces is ook een veranderproces. Het menselijk systeem kent vijf intelligenties. De Cognitieve intelligentie, de Motorische intelligentie, de Sociale intelligentie, de Emotionele intelligentie en de Creatieve intelligentie. Daar uit voortvloeiend zijn er ook vijf niveaus van leren, Kennis op doen, Inzicht krijgen, Vaardigheid ontwikkelen, Attitude verandering en Potentieel Ontwikkeling.

De eerste drie niveaus van leren noemen wij de “Easy Three”. Kennis, Inzicht en Vaardigheid zijn betrekkelijk eenvoudig en snel aan te leren, maar ook snel weer verouderd. De laatste twee niveaus van ontwikkelen noemen wij de “The Hard Two”. Attitude en Potentieel ontwikkeling vergen veel energie, maar van het geleerde kunnen wij een leven lang profiteren (bron).