Lerende cultuur als basis voor empowerment

Zie je het voor je?

Een wedstrijd-8 waarin twee man vol energie de goede kant op roeien. Vijf man doen niet echt hun best en peddelen een beetje mee. En de laatste roeier roeit zelfs hard de verkeerde kant op!

Dit is het beeld wat bij mij naar boven komt als de jaarlijkse onderzoeken naar ‘employee engagement’ weer binnenkomen.

Patroon

Afgelopen maand was het weer zover. Amerikaans onderzoek, maar ik zie vergelijkbare voorbeelden in de wat grotere organisaties in Nederland. Of dit nu commerciële bedrijven zijn of organisaties in de zorg, onderwijs of (semi)overheid. Met steevast een beperkt aantal medewerkers die ‘engaged’ zijn en er vol voor gaan. Een grote tussengroep die ‘gewoon zijn werk doet’. Het werk inspireert niet of nauwelijks, maar er moet toch brood op de plank komen. En een minderheid die ‘actively disengaged’ is en regelmatig bewust een stok in het radarwerk steekt. Een veelvoorkomend patroon.

Het alternatief

Maar het kan ook anders. Onderzoek van Bersin & associates laat zien dat er een sterke relatie is tussen ‘employee engagement’ en een lerende cultuur. Slaag je er in om een lerende cultuur te ontwikkelen dan roeien zes van de acht roeiers keihard de goede kant op! Dat dit tot (veel) betere resultaten leidt, zal niemand verbazen.

Bijvoorbeeld, een groei van:

  • 37% in arbeidsproductiviteit
  • 17% in winstgevendheid en
  • 46% in innovatie (first to market).

Dat zijn nog eens cijfers! Daar kun je mee thuiskomen.

Verlangen waarmaken

Dan komt de grote vraag. Hoe doe je dat, een lerende cultuur ontwikkelen? Met name in een bestaande grote organisatie?

Hier is geen eenduidig antwoord op te geven.

Maar binnen de Society for Organizational learning hebben we in de (internationale) praktijk ervaren dat dit alleen mogelijk is:

  • als je geduldig bent (er gaan vele jaren over heen)
  • als je dit organiseert vanuit de behoefte die ieder mens heeft om te leren (change from within)
  • als je er in slaagt om informeel leren om te zetten naar concrete gedragsverandering (gebaseerd op het 70:20:10 principe) en
  • als je als management continu werkt aan de creatie van een vertrouwde omgeving waarin ruimte is voor initiatieven, experimenten en (lerende) fouten.

Met de Sol Academy richten we ons met krachtige tools die zijn ontwikkeld voor en door Sol leden op het ontwikkelen van een lerende cultuur.

Wil jij ook je kennis op dit gebied delen? Kijk dan verder op deze site.

We richten ons zowel op bedrijven/organisaties (vraagkant) als op adviseurs, trainers, coaches en onderzoekers (aanbodkant).

 

Patrick Bijman | Directeur Sol Academy | 27 april 2019

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie