Terugblik 7 november 2019

Dag van de Lerende Organisatie

Presentaties en Powerpoints zijn binnenkort beschikbaar

Programma 7 november 2019

  • 13:00

    Inloop + registratie

  • 13:30

    Waarom een lerende cultuur?

    1. Welkom door Lars Talsma, bedrijfshoofd van het bedrijfsbureau Hypotheken bij de Volksbank

    2. Inleiding door Astrid Zwegers en José Andringa, RVO als lerende organisatie, leerklimaatscans & RVO Academie

    3. Ervaringsverhaal door Robert van Büseck | Eigenaar Olijslager

    4. Opening SoL Academy door Patrick Bijman | Directeur SoL Academy

  • 15.00: Pauze

    Met dank aan de Volksbank voor organisatie & catering!

    Tijd om na te denken of je nog een vraag hebt voor Peter Senge (live vanuit MIT).

  • 15:30 Peter Senge

    Actuele trends en ontwikkelingen

    Peter Senge schetst online vanuit MIT | Boston University, de laatste trends en ontwikkelingen rondom de Lerende Organisatie. Hoe verhoudt deze zich met methodieken zoals agile & lean? En hoe krijg je een Lerende Cultuur binnen een bestaande organisatie op gang? Peter Senge is topauteur van o.a. de 5e Discipline en mede-oprichter van SoL International.

  • 16:30

    Demo’s Organizational Learning Tools

    1. Lerende Organisatie Praktijk Teams door Evrim Çalkavur Durmuş (online vanuit Turkije), Jan Olav Smit, Patrick Bijman

      Lerende Organisatie Praktijk Teams (LOPT) is een zeer effectieve methodiek om binnen teams de focus op leren te krijgen. Evrim Çalkavur Durmuş gebruikt al vele jaren de vijf leerdisciplines van Senge om teams effectiever te laten functioneren. Zie ook de casus in onze White paper Sol Lerende Cultuur.

    2. Lerend organiseren: gewenst gedrag verspreiden in de organisatie door Renate Beckers, Anna Vogel en Davied van Berlo van RVO

      Bij RVO willen we geen lerende organisatie ZIJN maar DOEN. Het gaat volgens ons om gedrag, om lerend organiseren in de dagelijkse werkpraktijk. Ook in onze aanpak hanteren wij dit principe ‘practice what you preach’. Wil je weten hoe we dat doen? Kom het ervaren in onze workshop!

    3. Samen leren en diensten ontwikkelen, hoe doe je dat? Door Paul van Sonsbeek, Agile coach bij de Volksbank en Coen Verhaak, Lean consultant bij de Volksbank

      Het Volksbank-onderdeel dat ‘klanten laat wonen’ werkt sinds 2 jaar Agile omdat we ervan overtuigd zijn dat we alleen zo voldoende ruimte kunnen geven aan het leren van medewerkers. Tegelijk zijn er de bedrijfsvisie en -ambities die we willen realiseren. Hoe geven wij ruimte aan zowel ontwikkeling van de organisatie als het individu? En hoe stimuleren wij het collectieve leren?

    4. Systeemdenken door Guus Geisen

      Guus Geisen is binnen de Sol Academy aanbieder van trainingen gericht op Systeemdenken en de Lerende Organisatie. Hij geeft in de workshop een toelichting  op de 2-daagse training systeemdenken + laat via de gedragspatroongrafiek de deelnemers hiervan een onderdeel ervaren

  • 17:45

    Borrel en netwerken

  • 18:30

    Einde

Toelichting programma

De Lerende Community

We creëren met elkaar een lerende community. Het bestuur van SOL Netherlands lanceert hiervoor de SoL Academy, helemaal toegespitst op het inrichten van de Lerende Organisatie en vormgegeven en uitgevoerd voor en door onze leden.

Zoek jij naar manieren om jouw organisatie meer lerend te maken?

Ben je benieuwd welke praktische methoden andere organisaties hebben ontwikkeld?

Heb jij een dienst, slimme methode of bijzondere aanpak die je (commercieel) wilt aanbieden?

We bieden een aantal leden de kans om een korte demo te geven van hun methode, product of dienst. Via de online SOL Academy kunnen leden zich uitgebreider presenteren. Wij zoeken nog professionele best practices, producten en/of diensten voor:

  • de lerende professional
  • lerende teams en
  • de lerende organisatie.

De SoL Academy

De lerende organisatie bestaat dankzij de Lerende Cultuur.

De SoL Academy draagt bij aan het delen van best practices, inzichten en ervaringen uit de praktijk.

Tijdens de workshops behandelen we de volgende vragen:

  • Wat brengt een Lerende Cultuur?
  • Hoe ziet een Lerende Cultuur er in de praktijk uit?
  • Welke acties moet je ondernemen om een Lerende Cultuur te bevorderen?

Een aantal ervaringsdeskundigen deelt hun kennis en ervaring.

Wil jij daar ook bij horen?

Laat het ons weten! (bel Patrick Bijman | 06 51 77 66 14)

Inleider: Peter Senge

Peter Senge studeerde vliegtuigbouw en Social systems modeling. Senge is docent aan MIT. Sinds 1990 directeur van het Center for Organizational Learning aan de MIT Sloan School of Management. Medeoprichter en voorzitter van de wereldwijde Society for Organizational Learning (SoL).

Zijn boek The Fifth Discipline: The art and practice of the learning organization (1990) is in 1997 door de Harvard Business Review werd uitgeroepen tot één van de vijf belangrijkste managementboeken van de laatste twee decennia van de twintigste eeuw.

Inleider: Lars Talsma

Bedrijfshoofd Bedrijfsbureau Hypotheken at de Volksbank N.V.

Inleider: José Andringa

José is Senior Advisor at Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl)

Experienced Engineer with a demonstrated history of working in the government administration industry. Skilled in Sustainable Development, Coaching, Government, Environmental Awareness, and English. Strong engineering professional with a Ir. focused in Philosophy of Science, Technology and Society from Universiteit Twente.

Inleider: Astrid Zwegers

Bestuursadviseur, LEAN adviseur bij de  Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)

Inleider: Robert van Büseck

Directeur | eigenaar van de Olijslager Groep. Vanuit 23 vestigingen en met 140 collega’s in Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland. Innovatieve bouwpartner voor het duurzaam verfraaien en beschermen van de leefomgeving.

Inleider: Evrim Çalkavur Durmuş

Evrim Çalkavur has been working as a Learning Organization consultant since 1995.

Her experience and knowledge on Learning Organization practices, combined with the contributions of M. Yavuz Durmuş, resulted in the creation of the “Learning Organization Practice Teams” program in 2005. She is the writer and one of the master coaches of the Learning Organization Practice Teams Program which has the below preface by Peter Senge.

“The work of Evrim Calkavur and her colleagues is one of the best examples in the world of the evolution of practical tools for building learning organizations. For many years she and a network of collaborating companies have been developing programs for building learning-oriented cultures in Turkish firms. Everyone I know who meets Evrim is moved by her commitment, energy, and skill. With the publication of this series of workbooks her work will now start to be more broadly available.”

April 22, 2005 Peter M. Senge

www.evrimcalkavur.com

Inleider: Renate Beckers

Organisatieontwikkelaar Rijksoverheid

Inleider: Anna Vogel

Project Leider Behavioural Insigh Team at Netherlands Enterprise Agency (RVO)

Inleider: Davied van Berlo

Strategisch adviseur Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

Inleider: Paul van Sonsbeek

Paul van Sonsbeek is een mens- en resultaat gerichte consultant, trainer en coach met een specialisatie op het gebied van Lean en Agile transformaties en Operational Excellence. Paul haalt zijn energie en inspiratie uit het laten excelleren van anderen.

Inleider: Coen Verhaak

Mijn missie is zinvolle beweging creëren. Individueel, in teams en in organisaties.

Wil jij de energie in een team terugbrengen? Geeft een medewerker aan dat hij niet verder komt? Wil jij betrokken ontwikkeling in de richting van een gezamenlijk doel in jouw organisatie?

Met mijn aanstekelijk enthousiasme, boerenverstand en een tas met kennis uit het systemisch werken, lean, agile en het taoisme help ik je verder. Ik committeer me totdat er zichtbaar resultaat is.

Inleider: Guus Geisen

Autopoiesis, zelf-creatie in relatie tot de ander en het systeem.

Mijn werkzaamheden zijn het inspireren, faciliteren en begeleiden van mensen, organisaties en scholen die willen innoveren. Met name scholen die goed, betekenisvol onderwijs, dat past binnen deze tijd willen realiseren.

Het leidend kader is “De school van de toekomst”, waarin we in samenhang werken aan 5 architecturen in scholen (leiderschap, gebouw, curriculum, leerproces en gemeenschap) die voor duurzame onderwijsinnovatie zorgen.
De grootste hefboom voor versnelling in leren is het “met en van elkaar” leren.

Met lerende groet van het Bestuur van SoL Netherlands

  • Frédérique te Dorsthorst – de Muij
  • Patrick Bijman
  • Martijn Meima en
  • Jan Olav Smit

*Leden

SoL Netherlands heeft business- en zelfstandige leden:

  • business leden: kenniswerkers, HR-medewerkers, teamleiders of managers werkzaam bij de overheid of bedrijfsleven. Zij ambiëren hun organisatie te ontwikkelen tot een (meer) lerende organisatie.
  • zelfstandige: zelfstandig aanbieders van één of meer tools gericht op het ontwikkelen van de lerende mens, team en/of organisatie. Deze leden zijn bijvoorbeeld trainer, coach, adviseur of onderzoeker.