Learning Culture: Change from Within

“Many organizations want to develop a Learning Culture. This is logical, because in a learning culture employees are more happy and productive. Changes and innovations get off the ground more easily. And organizations are more flexible and inclusive”.

Patrick Bijman, member of the SOL development team for this MOOC (Massive Open Online Course).

“In a world that is becoming increasingly connected and complex, the only source of sustainable competitive advantage is an organization’s ability to collectively learn, unlearn and relearn faster than the competition. Learning therefore, needs to be woven into the cultural fabric of every organization to ensure that it can maintain a perpetual state of readiness to respond to the unexpected.”

This can be read in the introduction of the book “Workplace Learning”, by Nigel Paine. He is a specialist on the subject of developing a Learning Culture. In this MOOC you can find a lot of inspiration, methods and tools to develop and maintain a Learning Culture in your organization. Inspiration from specialists but also from best practices. Because we know that is ultimately the final game changer!

This MOOC, developed by the Society for Organizational Learning (SOL), is organized in the following way:

  • Introduction: We start with sharing our SOL-vision on why we think it is important to create a Learning Culture for our focus group (the L&D professional). We challenge every participant to do the Learning Culture test (reality versus aspirations) and to write an Action Plan along the way.
  • WHY?: We continu discussing the question why it is important to create a Learning Culture for your own organization.
  • HOW?: It is followed by giving answers to the question of how to realize such a Learning Culture in practice.
  • WHAT?: This input finishes with presenting and discussing best practices of Learning Cultures in several countries around the world.
  • Results: We conclude this MOOC with a personal reflection. What did you learn? What are you going do with the results? How can you help others with your new insights? What are your first steps in your Action Plan? Start putting theory into action and fire up one or more experiments.

We focus ourselves in this MOOC on the learning team within organizations (L&D / HR). If you follow all the steps, you automatically create a Learning Culture Action Plan. By sharing your inspiration and learnings with the SOL Community you receive the SOL Learning Culture Certificate.

You have three options:

  1. Individual: You work in this MOOC just by yourself. Use it as inspiration and/or make your action plan alone.
  2. Team: The end result probably will be substantially better if you join forces with one or more colleagues and create your action plan together.
  3. Community of Practice: Each quarter SOL Netherlands starts up a Community of Practice on how to develop a (more) Learning Culture. You can join this CoP (English speaking), use this MOOC to work on your action plan and learn from other learning teams trying to develop a (more) learning culture in their organization.

 

TIP: Don’t do this alone!

The result of these Online Inspiration Sessions will be substantially better if you participate in this together with one or more of your colleagues.

 

 

Beschermd: Programma De Lerende Leider

Deze inhoud is beschermd met een wachtwoord. Vul hieronder het wachtwoord in om het te bekijken:

Beschermd: Lerende Cultuur

Deze inhoud is beschermd met een wachtwoord. Vul hieronder het wachtwoord in om het te bekijken:

Beschermd: Lerende Maatschappij

Deze inhoud is beschermd met een wachtwoord. Vul hieronder het wachtwoord in om het te bekijken:

Lerende Organisatie

De wereld om ons heen verandert in een hoog tempo. Hoe kunnen we als organisatie leren omgaan met deze sterk veranderende omstandigheden? De Programmalijn Lerende Organisatie is ontstaan uit onderzoek naar organisaties die in staat zijn te overleven in onzekere tijden.

Lerende Praktijk Teams

Met SOL International zijn uitstekende resultaten behaald met Lerende Praktijk Teams.  Een zich in de praktijk bewezen, krachtige team-methodiek waarmee je een betekenisvolle leer- en werkomgeving realiseert. Dit vormt de basis voor teams om zich te ontwikkelen tot zogenaamde “high performing teams”.

Een methodiek die geleidelijk kan worden uitgebouwd naar meerdere teams. Wat op termijn kan resulteren in een meer lerende cultuur. We noemen dit ook wel het “Waterlelie model”.  Waterlelies groeien moeilijk in een sloot. Maar, groeit en bloeit er één, dan zit in no time de hele sloot vol bloeiende waterlelies.

Zo werkt het ook met LPT’s (Lerende Praktijk Teams). Het eerste team krijgt het meest voor de kiezen. Gaat het meeste leren. Heeft een hoog uithoudingsvermogen. Zal zich als eerste moeten bewijzen. Pas dan volgen er meer.

LPT’s bestaan uit 6 tot 8 medewerkers en pakken een concreet (verbeter)project op. Door de programmalijn van SoL Academy leren we hen als een professioneel LPT te functioneren.

Personal Mastery

 

Waarom is het belangrijk dat je jezelf als persoon / professional blijft ontwikkelen?

  1. Voor jezelf: Het is belangrijk om als mens / professional te blijven groeien in kennis en kunde. Ieder mens is gemaakt om te leren. Daar word je gelukkig van (happy, healthy & wealthy).
  2. Voor de organisatie: Elke organisatie kan op termijn alleen overleven als het zich continu aanpast aan externe ontwikkelingen. Hiervoor is het noodzakelijk dat de medewerkers zich continu blijven ontwikkelen.

 

Leren wordt door veel mensen gelijkgeschakeld met “de schoolbanken opzoeken”. Zinvol, op het moment dat je specifieke doelen wilt behalen en/of een bepaald diploma noodzakelijk is voor bepaalde (nieuwe) baankwalificaties. Je richt je dan vaak op zogenaamde hard skills. Vakinhoudelijk kennis/kunde die kan worden gedefinieerd en gemeten.

Maar dé grootste uitdaging zit in het leren van soft skills (o.a. leiderschap, communicatie, samenwerken e.d.). Dit is moeilijker te meten, maar het is wel wat jou effectiever maakt in jouw dagelijks functioneren als professional.

Soft skills leer je “on the job”, door het te doen!

Dit is wat we bedoelen met Personal Mastery; het optimaal inzetten in de praktijk van jouw kennis, kunde en kwaliteiten.